Waarom is een warming-up belangrijk?  Warming-up

Een goede warming-up voor een intensieve inspanning is superbelangrijk. Niet alleen om blessures te voorkomen maar juist om beter te presteren. Door een goede warming-up stijgt je lichaamstempratuur en neemt de stofwisseling in je spieren toe waardoor er meer energie vrijkomt. Maar ook je longen nemen sneller en beter zuurstof op. Daarnaast worden gewrichten en pezen gevoeliger waardoor je een betere coördinatie hebt.  

Mijn 3 warming-up tips voor een betere prestatie

Onze wedstrijden beginnen direct met een zeer intensieve inspanning. Die inspanning stopt pas na 40 – 50 minuten. Een goede warming-up is daarom enorm belangrijk. Ik geef je drie tips die jij direct kan toepassen in je training of wedstrijd:

  1. Tip 1: begin met een rustige opbouw. Wanneer je met de opwarming begint zorg je voor een tempo waarbij je nog niet begint te zweten, dat komt later. Neem hiervoor ongeveer 7 minuten.

  2.  Tip 2: zorg ervoor dat je tijdens je warming-up in ieder geval een korte perioden (bijvoorbeeld 1 minuut) in je D3 terecht komt (bijna maximaal). Dit wissel je af met 1 minuut D1, het tempo van de vorige 7 minuten. Doe dit ongeveer 4 x. In deze fase begin je te zweten en zet je jouw lichaam op scherp voor de inspanning. Daarna vind ik het fijn om nog wat korte sprints te doen om de hartslag (net zoals bij bijvoorbeeld de start) flink omhoog te gooien.

  3. Tip 3: stop niet direct na het intensieve deel. Voordat de echte inspanning begint, laat je nog een keer je hartslag zakken. Het is belangrijk dat je tot de echte inspanning in beweging blijft en geen kou vat. Doe bijvoorbeeld een extra jack aan en blijf zo lang mogelijk in beweging. Pas vlak voor de intensieve inspanning (ongeveer 1 minuut) mag je jouw warme kleding uittrekken; je bent nu klaar om het beste van jezelf te geven!

Persoonlijk ben ik ongeveer 25 minuten bezig met mijn opwarming. Het is voor jou belangrijk om aan te voelen hoeveel tijd jij nodig hebt en hoe intensief deze moet zijn. 

Bkool-hometrainer