Griep en fietsen

Fietsen met een verkoudheid, waar doe je goed aan? 

Ik vind het altijd zo moeilijk te bepalen of ik ziek, verkouden of grieperig ben. Terwijl ik dit typ weet ik eigenlijk niet eens precies welke symptomen bij welke benaming hoort.  Daarnaast blijf ik mezelf continu afvragen:

  • Of ik mezelf aanstel
  • Of ik gewoon slecht geslapen heb
  • Of dat ik misschien toch ziekjes begin te worden
  • En kan ik mijn trainingsschema blijven volgen?
  • Of moet ik toch een extra dag rust inlassen?  

Een ding weet ik zeker, ik ben zeker niet de enige die op dit moment met verkoudheidsklachten rondloopt. Ik tel minimaal 1, nee zeg maar 2, handen vol met mensen die ik persoonlijk ken en die op dit moment niet helemaal fit zijn. In dit blog deel ik mijn ervaring en de zin en onzin over dit brede begrip.

Verkoudheid of griep

Een gewone verkoudheid is een ontsteking aan de luchtwegen en lost zichzelf vrij snel op.  Toch kunnen de symptomen een perioden van ongeveer twee weken aanhouden. De reden dat we vaker verkouden worden in het najaar/winter, is omdat de virussen die verkoudheid veroorzaken het beste aarden in een omgeving met een lage vochtigheid. De klachten van een verkoudheid bevinden zich boven de schouders (hoofd en nek).

De griep is een andere aandoening van de luchtwegen en wordt veroorzaakt door een ander virus. De symptomen van de griep en verkoudheid lijken erg op elkaar, maar zijn in het algemeen heviger. Zo kan de griep zich ontwikkelen tot bijvoorbeeld een longontsteking. Daarnaast zien we in onderstaande tabel dat symptomen van de griep terugkomen in heel het lichaam zoals koude rillingen en spierpijn. 

Verkoudheid

Griep

Ontsteking van de luchtwegen

Droge hoest

Loopneus

Koorts boven de 38 graden

Verstopte neus

Koude rillingen

Zere keel

Zere keel

Niezen

Loopneus

Lichte temperatuursverhoging

Langere tijd zwaar vermoeid

(vaak gaat de vermoeidheid gepaard met

niet goed kunnen slapen)

Hoesten

Slechte eetlust

Hoofdpijn

Snel buiten adem zijn

Lichte vermoeidheid

Hoofdpijn

Tranende ogen

Spierpijn

Oorpijn

 


Mag ik trainen?Nek Check

Zijn al jouw symptomen boven je nek? Dan is sporten geen probleem. Let er wel op dat je niet té intensief aan de gang gaat. Je lichaam heeft namelijk veel energie nodig om weer helemaal beter te worden en daarnaast is je weerstand al laag. Heb je ook grieperige klachten? Zoals spierpijn, piepende ademhaling of zelfs koorts? Dan is het tijd voor een rustdag. Meet dagelijks je ochtendpols (hartslag in rust) als extra graadmeter of je wel/niet mag trainen. Wanneer je hartslag meer dan 5 slagen hoger is dan normaal, neem je een rustdag.  Twijfel je nog steeds? Doe dan de nek-check. 

Koorts

Bij koorts is er absoluut geen twijfel mogelijk of je wel/niet mag gaan sporten. De basisregel bij het hebben van koorts is als volgt:
Aantal dagen koorts X 2 = aantal dagen niet sporten. Wanneer ik bijvoorbeeld 2 dagen koorts heb gehad, mag ik 4 dagen niet sporten. Einde twijfel, punt.  

Tips om sneller van je verkoudheid af te komen:

  1. Hydrateer | bescherm jezelf tegen uitdroging, drink veel water en laat sterke koffie, zwarte thee of alcohol even staan
  2. Hygiëne | houd je handen schoon en raak je mond, neus en ogen zo min mogelijk aan
  3. Rust | neem je rust en plan bijvoorbeeld een power nap  
  4. Verse gember | maak bijvoorbeeld gember thee van deze ontstekingsremmende wortel
  5. Vitamine C | drink versgeperste sinaasappelsap in de ochtend en drink deze bij voorkeur op nuchtere maag
  6. Stomen | pak een pan met heet water en ga erboven hangen met een handdoek over je hoofd

Persoonlijk vind ik het fijn om een korte indoor fietstraining te doen in een warme ruimte met lage intensiteit. Je kan met een lage inspanning toch flink zweten. Ondanks dat misschien een fabel mag zijn dat je een virus eruit kan zweten, geeft het mij een toch een positief gevoel. Daarnaast bevordert het je doorbloeding wat helpt om de immuun cellen op de juiste plek te krijgen en het virus actief aan te pakken.

Ik heb mijn allerbelangrijkste tip voor het laatst bewaard: luister naar je lichaam. Soms betekent dat, dat je je gedachte mag negeren. Voor mij nog altijd iets moeilijks, maar ik heb al meerdere malen ervaren dat een dag extra rust mij op de lange termijn conditioneel voordeel oplevert!