Het vrouwenwielrennen is in opkomst, dat kunnen we merken aan veel dingen. Zo worden de collecties fietskleding voor dames uitgebreider en specifieker, zien we meer vrouwenwielrennen/veldrijden op tv, zijn er steeds vaker damesdouchegelegenheden bij toertochten en natuurlijk zien we letterlijk steeds meer dames op de fiets rijden. 

Deze groei zien we ook terug in het veldrijden. Waar we voorheen vooral twijfelde tussen de mountainbike en de racefiets, komt daar steeds vaker een extra keuze bij; de cyclocrossfiets. Gezien de vragen die ik lees en krijg, leg ik jullie graag de basisverschillen uit!

Cyclocrossfiets vs racefiets

De geometrie van een cyclocrossfiets lijkt op die van een racefiets. De grootste verschillen zijn dat je op een cyclocrossfiets iets rechter zit en de afstand van je zadel naar het stuur is iets kleiner. Hierdoor ben je wendbaarder op de cyclocrossfiets wat je nodig hebt in de bochten in het bos. Ook is de cyclocrossfiets in de meeste gevallen afgemonteerd met een kleinere versnelling, die je nodig hebt omdat je snelheid lager ligt t.o.v. de racefiets.

De remmen

Bij een racefiets hebben de remmen vaak een strakker design voor de aerodynamica, terwijl bij de cyclocrossfiets de remmen vaak groter zijn met open gaten ertussen. Dit is noodzakelijk voor de eventuele modder die er anders tussen blijft hangen. Bij een cyclocrossfiets slijten de remblokken ook sneller, dit komt mede doordat je in de bossen meer remt en tegelijkertijd meer vuil tussen de wielen en remblokken komt. De remgrepen op het stuur zijn wel hetzelfde als op een racefiets.

Tegenwoordig zijn schrijfremmen helemaal hot in het veldrijden. Een schijfrem remt directer dan de ‘normale’ remmen. Vooral wanneer er mogelijk vuil tussen de remblokken komt, boek je veel winst met schijfremmen. Ook op de racefiets komen schijfremmen steeds meer voor, echter is dit in de wedstrijdsport verboden. Afgelopen jaar zijn er namelijk zware gewonden gevallen door schrijfremmen. In de cyclocross wedstrijdsport is het echter niet meer weg te denken.
Banden cyclocross

Bidonhouders

Officieel horen er geen bidonhouders op de cyclocrossfiets. Dit komt doordat je de fiets op moet kunnen tillen om op je schouder te lichten. Wanneer er bidonhouders bevestigd zijn, is er geen ruimte om de fiets op je schouders te tillen. Wanneer je niet van plan bent om met je fiets te sjouwen, kun je natuurlijk (in de meeste gevallen) wel bidonhouders monteren. 

Wielen & banden

Tussen de wielen van een racefiets of een cyclocrossfiets zit weinig verschil. De wielgrote is bij een racefiets en een cyclocrossfiets exact hetzelfde, je hebt keuzes uit bijvoorbeeld 26 of 28 inch. Het grootste verschil zit hem in de banden, bij een racefiets is de bandbreedte vaak 23mm of 25mm, terwijl bij een cyclocrossfiets het vaak 32mm en tegenwoordig zelfs vaak 33mm is. Daarnaast hebben racefietsbanden in vergelijking met cyclocrossbanden weinig grip. Dat laatste is super belangrijk wanneer je op onverharde ondergrond gaat rijden. Je kunt hierbij het beste kiezen voor een profiel dat griphos/thyphoon (benaming per merk verschillend) genoemd wordt. Dit is een soort tractorprofiel.

Bandendruk Cyclocross

Voordeel cyclocrossfiets

Wanneer je weinig budget hebt, maar toch graag in de bossen en op de weg zou willen fietsen, is de cyclocrossfiets een ideale uitvinding. Je kunt namelijk simpel de wielen wisselen, zodat je op beiden ondergronden vooruit kunt. 

Een aantal verschillen op een rijtje 

 

Cyclocrossfiets

Racefiets

Voorblad

46 - 36

52 - 39

Bidonhouder

Geen (wel optioneel)

1 of 2

Bandenprofiel

Tractorprofiel

Relatief glad

Bandendruk

Afhankelijk van ondergrond & gewicht, max 3 bar

8 bar

Schoenen

MTB schoenen

Race- of MTBschoenen

 

Heb jij een cyclocross/veldfiets en wil je graag deelnemen aan een clinic?

Wij zijn aan het invertariseren of er behoefte is aan een leuke cyclocrossclinic waarbij we tips geven over het op en af stappen, bochten rijden en andere technische vaardigheden. Stuur ons een berichtje naar info@vcycling.nl bij interesse en houd onze blogs in de gaten voor meer tips! 

 Veerle_Goossens