Vind jij het moeilijk om in te schatten wat voor training je juist wel of juist niet een aantal dagen voor het evenement mag doen? Wij geven je een aantal trainingstips.

Stel je rijdt aankomend weekend een zware toertocht, wedstrijd of een ander evenement waar je goed in wil presteren, wat kun je dan het beste doen? We nemen als voorbeeld het We Own Yellow festival wat zondag plaats vindt.

Om zondag fris, fruitig en uitgerust aan de start te staan is het goed om op zaterdag een rustig training te plannen. Dit is Losfietseneen rustiger tempo dan je normale fietsritten. Ik zelf rijdt met deze trainingen soms echt als een slak rond en wordt dan ook weleens ingehaald door een gewone fietser. Met deze training raad ik aan om tussen de 45 minuten en 1,5 uur te gaan fietsen. Het is niet nodig om langer te gaan fietsen omdat je dan in de vetverbranding komt. Vanaf dat moment ben je dus ‘echt’ aan het trainen. Dit is niet ideaal om op zondag volledig fris op de fiets te stappen.

Als je op vrijdag niet hebt gefietst of heel kort en niet intensief, dan is het goed om op zaterdag tijdens de rustige training je benen op spanning te zetten. Dit doe je bijvoorbeeld met drie korte sprintjes tussen de tien en vijftien seconden. Neem tussen de sprints een actieve pauze rond de twee a drie minuten. Mocht je op vrijdag wel een zwaardere training hebben gehad dan adviseer ik om deze drie sprints weg te laten. In dat geval gebruik je deze training om zondag helemaal uitgerust te zijn.

 Mag ik de dag erna nog fietsen?

Je hebt de zware toertocht, wedstrijd of een ander evenement gefietst op zondag en je bent echt gesloopt door deze zware dag. De dag erna moet je alweer vroeg op naar je werk en het voelt als of je lichaam onder een trein heeft gelegen. Je lichaam heeft dus echt rust nodig. Fietsen is op zo’n moment wel het laatste waar je aan zou willen denken. Toch raad ik je aan om op deze zware maandag toch even de benen los te gooien. Dit losfietsen bestaat net zoals zaterdag uit rustig fietsen tussen de 45 minuten en 1,5 uur. Souplesse is koningin op deze dag, laat de benen maar lekker draaien.

 Alle tips op een rijtje:

  • Rijd rustiger dan je normale trainingen
  • Probeer zoveel mogelijk op souplesse te rijden zodat de spieren los komen
  • Doe als je fris bent drie korte sprints voor spanning op de benen
  • Niet langer dan 1,5 uur fietsen.
  • Rijd de dag erna de vermoeide spieren los op souplesse 

losrijden