Mentale training voor sporters, onzin of noodzaak?

Jezelf als sporter overtreffen, persoonlijke records verbreken en nog meer genieten van het sporten. Wie wil dat niet? Of je nu een hobby fietser bent of juist een fanatieke wedstrijdrenner, progressie maken willen we allemaal. Maar hoe?

Eerst even voorstellen; wie is Sanne van Paassen?Sanne van paassen

Sanne van Paassen is ex-topsporter en mental coach. Zij combineerde haar topsport veldrijden met een pittige studie aan de universiteit. Ze won het wereldbekerklassement en behaalde haar diploma in hetzelfde jaar. Het succes kon op dat moment niet op en het harde trainen en studeren wierpen in hoog tempo haar vruchten af. 

Had Sanne op dat moment maar een eigen Sanne gehad. Een moeilijke perioden (hel) volgde met een fysieke burn-out als gevolg. Uiteindelijk heeft ze ervaren hoe zij door mentale training weer fit werd en zonder pijn ontspannen kon fietsen en koersen. Met deze ervaring begeleidt ze op dit moment ambitieuze ondernemers en sporters. Ze laat andere leren van haar fouten en geniet ervan hoe andere met meer energie en met de juiste ontspanning betere topprestaties leveren.

Welke fout maakte Sanne dan?

Een topprestatie leveren is meer dan alleen maar hard trainen. Het is belangrijk om verkramping en stress te voorkomen. Het gaat dus niet om hard trainen, maar om slim trainen. "Je kan wel klakkeloos een trainingsschema volgen of steeds maar weer hard gaan trainen, maar het allerbelangrijkste is dat jij naar je lichaam luistert. Dat jij gas terug durft te nemen als dat nodig is. Maar ook dat je met een ”leeg” hoofd ontspannen kunt fietsen." Hieronder geeft Sanne jou 7 redenen waarom mentale training voor sporters belangrijk is.

7 redenen waarom mentale training voor sporters belangrijk is:

  1. Je leert naar je lichaam te luisteren.

    Fysieke klachten of blessures zijn vaak tekenen dat je mentaal uit disbalans bent. Misschien leg je de lat wel te hoog, neem je teveel hooi op je vork of heb je het gewoon te druk op je werk om daarnaast nog fanatiek te sporten. Door mentale training leer je tijdig gas terug te nemen, zonder schuldgevoel. 

  2. Zonder schuldgevoel neem je gas terug.

    Grote kans dat wanneer jij niet kan trainen je een schuldgevoel hebt. Dan is er toch een stemmetje in je hoofd die wil dat je gaat sporten. Als je toch rust neemt, kan je er eigenlijk niet van genieten. Jij leert door mentale training die stemmetjes in je hoofd te managen. 

  3. Je leert hoe jij in je sportflow komt. 

    Hoe fijn is het als jij dat fijne sportgevoel kan oproepen. Door op de juiste dingen te focussen, kom jij in je sportflow. Hoe lekker is dat! Echter dit is voor iedereen anders. Het is belangrijk dat je leert door sporten je batterij op te laden. Dat het sporten je energie geeft en dat je echt kan genieten.

  4. Je kan met mentale training je techniek verbeteren.

    Soms zit je gestrest op de fiets, ben je bang of ben je al eens hard gevallen. Door deze beperkende gedachtes fiets jij niet meer lekker. Door te leren hoe jij nog meer ontspannen kan fietsen, gaat jouw techniek ook vooruit.

  5. Je weet hoe je met stresssituaties omgaat.

    Soms gebeuren er onverwachte dingen op de fiets. Misschien als je in het peloton rijdt of juist als jij op de mountainbike een lastige manoeuvre uit moet halen. Wat doe je dan? Schiet je dan in de verkramping of paniek of kan je juist rustig blijven om met deze situatie om te gaan? 

  6. Je realiseert op de juiste manier je doelen zodat jij ook geniet van de reis ernaartoe! 

    Vaak staren we ons blind op het realiseren van dat ene doel. Hierdoor vergeten we te genieten van de reis ernaartoe en kan het zijn dat de balans met het werk, je gezin en relatie zoek is. Toch jammer, als je op deze manier je doel gaat realiseren. Door op de juiste manier doelen te stellen, ben je niet alleen gefocust op het resultaat, maar weet jij welke kleine stapjes jij kan zetten om je doel te realiseren. 

  7. Je bent optimaal voorbereid om deel te nemen aan een groot sport event. 

    Misschien ben jij wel aan het toe trainen naar een groot sport event. Belangrijk is dat jij ontspannen aan de start staat vol energie en vertrouwen met de juiste focus. Maar hoe doe je dat? 

 TopsporterSanne

Volgens Sanne is mentale training noodzaak. Jij bent namelijk tot nog meer in staat dan dat jij zelf nu denkt. Ga op jouw manier het verschil maken! Wil jij leren hoe? Kom dan 16 maart gratis naar de masterclas 'verbreek je persoonlijk record' tijdens de Yard Sale in Bakel. Meld je hier aan. Voor meer informatie over de Yard Sale klik je hier. 

Nieuwsgierig naar wat Mentale Training voor jou kan betekenen? Check hier meer informatie over de Mental Fitness Bootcamp of plan een belafspraak met Sanne, klik hier voor meer info.